کتاب جامعه شناسی جنسیت


در مقدمه‌ی کتاب می‌خوانیم: «پسر یا دختر به دنیا آمدن شما پی‌آمد مهمی برای تمام جنبه‌های زنده‌گی‌تان خواهد داشت: از انتظاراتی که دیگران در جامعه از شما دارند تا رفتار دیگران با شما، ‌و رفتار خودتان.»
با مطالعه‌ی کتاب، در باره‌ی جنسیت و تغییرات‌اش، آن‌چه را طی سال‌ها در جهان اتفاق افتاده، به طور مختصر، ولی جامع، مرور می‌کنید.
این کتاب شامل محتوایی‌ست در باره‌ی مجموعه‌یی از تغییر و تحولات جهانی در مورد جنسیت، از محیط خانه و خانواده تا محیط‌های اجتماعی، سیاسی و کار و در آن نقد جنسیت به عنوان یک مقوله‌ی ذاتی به چشم می‌خورد.
خانم گرت با بیان شکل‌گیری زنانه‌گی و مردانه‌گی به عنوان یک پدیده‌ی اجتماعی و فرهنگی که تحت تأثیر شرایط تاریخی و مذهبی و حتا گاه پدیده‌های خاص اجتماعی و سیاسی به وجود آمده، طرح مسأله می‌کند. هم‌چنین با بیان جبر بیولوژیکی در قالب دیدگاه‌های فمینیستی در صدد نقد جامعه‌شناختی زنده‌گی روزمره و ساختارهای قدرت است.
در سراسر کتاب جواب قطعی و روشنی به تجزیه و تحلیل جامعه‌شناسی جنسیت ارائه نشده، ولی در مجموع با ارائه‌ی ابزارهای تحلیلی سودمند، مسیر را برای بررسی و تحقیق در مفهوم جنسیت نشان می‌دهد.
کتاب در تعریف جنس و جنسیت بیان می‌دارد که جنس تفاوت بیولوژیک میان زن و مرد است و جنسیت ویژه‌گی‌های شخصی و روانی‌ست که جامعه آن را تعریف می‌کند. بعد از این تعاریف و نشان دادن وابسته‌گی و هم‌بسته‌گی بین این دو و هم‌چنین مختصری بحث در باره‌ی بیولوژی هر دو جنس، کتاب بر جنسیت متمرکز می‌شود و تا انتها عوامل مختلفی را که در قالب‌های گوناگون بر جنسیت تأثیر مستقیم و یا غیر مستقیم دارند، بررسی می‌کند.