کتاب نظام کائنات در قرآن

کتاب «نظام کائنات در قرآن، افسانه یا اعجاز علمی» نوشته «س.بینا»
قرآن به طور خاص به علوم نمی‌پردازد و اگر هم به پدیدههای از طبیعت اشاره می‌کند، به صورت گذرا و سربسته یا همانند یادآوری و گوشزد است. با خواندن قرآن می‌توان دریافت که مراد از بیان این آیه ها، تشریح مسائل علمی‌ یا آموزش علوم نیست، بلکه این کتاب با برشمردن آنچه را که بدیهی‌ می داند و نعمت میخواند، قصد به رخ کشیدن قدرت، رحمت، حکمت و … الله دارد و هدفش جز ترغیب انسان به تسلیم و فرمانبرداری یا حمد و عبادت الله نیست. قرآن نه تنها برای وجود الله هیچ دلیل اثباتی ارائه نمی دهد، بلکه آن را امری بدیهی‌ می داند که حتی مشرکان مکه هم بر آن آگاه یا واقف بوده اند.

آنچه تاریخ به روشنی نشان میدهد، این است که هر جا دین و دانش رو در روی هم قرار گرفته اند، برنده اصلی‌ این نبرد در نهایت دانش بوده است. موضوع اصلی‌ کتاب پیش رو در حقیقت بازشناسی رابطه میان دین و دانش است.

نویسنده با اعتقاد به این موضوع که تحقیق مستقل در قرآن می تواند مشت کسانی‌ که دین و مذهب را منبع حصول درآمد یا آن را عامل سروری ساخته اند را باز کند، در فصول مختلف کتاب با مقایسه آیات قرآن با یافته‌های علمی‌ و علوم نوین، ادای مفسرین در رابطه با اعجاز علمی‌ قرآن را به چالش میکشد و سعی‌ در رد سفارشی سازی معنایی‌ قرآن توسط اسلامیون دارد.