کتاب یادداشتهای علم ۵ جلد

خاطرات علم( ۵جلد)

اسدالله خان علم امیر قاینات متولد مرداد ۱۲۹۸ بیرجند وفات ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ آمریکا، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضاشاه پهلوی که وزیر دربار و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بوده است.
اسدالله عَلم متعلق به خاندان عَلم خزیمه از کهن‌ترین خاندان‌های خراسان و پسر محمدابراهیم علم «محمد ابراهیم خان علم امیر قاینات» «شوکت الملک دوم» بود.
او یادداشت‌های روزانهٔ محرمانه‌ای به جای گذاشت و وصیت کرد که پس از مرگ وی و در زمانی که خاندان پهلوی روی کار نیست انتشار یابد. این یادداشت‌ها به عنوان گزارشی دقیق از وضعیت دربار پهلوی و شخص شاه اعتبار زیادی دارد. ده سال بعد از انقلاب و دگرگونی نظام سیاسی ایران، بانو ملک‌تاج علم و دو دختر او رودابه و ناز علم این یادداشت ها را با ویراستاری دکتر علینقی عالیخانی زیر عنوان «یادداشت‌های علم» منتشر کردند.

یادداشت‌های علم اهمیت تاریخی دارد، چون علم تنها کسی در حکومت پهلوی بوده که یادداشت‌های خود را مفصل به یادگار نهاده است. همچنین وی اغلب اوقات خود را با شاه می‌گذراند، چه در سفرهای تفریحی چه سیاسی. نقش وی در تصمیم گیری‌های شاه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار بود. چنانکه خود او چندین بار نیز به این نکته در یادداشت‌های خود اشاره کرده است. یادداشت‌های او از روز ۲۴ بهمن ماه ۱۳۴۷ در دسترس است و آخرین شریفیابی او نیز در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۵۶ بوده. وی سپس برای درمان رهسپار پاریس شد و شاه هویدا را به جانشینی او برگزید.