کتاب “میمون برهنه”


بعد از اصل انواع داروین جنجالی ترین و پرتیراژترین کتاب علمی است، کتابی که دنیا را تکان داده و فقط سه ماه پس از انتشار به ۱۷ زبان ترجمه شد و تا کنون از این ۲ کتاب ده ها میلیون نسخه در جهان بفروش رفته است.

کتاب میمون برهنه(۱۹۶۷) نگاهی بدون سرافکندگی به انواع انسان دارد. کتاب از لحاظ تمرکز بر کیفیت های حیوانی انسانیت و شباهت های ما به دیگر میمون ها قابل توجه است. بارها و به زبانهای مختلف تجدید چاپ شد و همچنان جز پرفروش ترین هاست.

شاید این مثال را شنیده باشید که اگر موهای یک شامپانزه یا گوریل را بزنید، می ‌بینید چقدر شبیه به ما انسان‌ ها میشوند. نام کتاب هم به همین قضیه اشاره دارد، میمونی که مویی ندارد و عریان است. و این میمون برهنه کسی نیست جز خود ما انسان ‌ها (گونهٔ هوموساپینس) که شرایط فرگشت متفاوتی با دیگر هم‌ نوعان نزدیک خود یعنی شامپانزه‌ ها و گوریل ‌ها داشته است.

کلیات کتاب دربارهٔ رفتارشناسی و بررسی انسانِ امروزی است. نویسندهٔ کتاب، با جسارتی مثال ‌زدنی انسان را نوع دیگری از جانوران و حیوانات دانسته و سعی به کشف خصوصیات فیزیکی، روانی، جنسی، اخلاقی، هوشی و… آن میکند. انسان را با انواع جانوران مقایسه کرده و شناخت جدیدی از هوموساپینس‌ ها ارائه میدهد. خلاصه اینکه، کتاب دربارهٔ خودِ ما انسان‌ هاست.