کتاب نقش روحانیت در تاریخ معاصر ایران

naghshe-rohaniat_m-ansari_coverwww-azadieiran2-wordpress-com

پس از سقوط رژیم سلطنتی در ایران در بهمن ماه ۱۳۵۷ و روی کار آمدن رژیم خمینی، روحانیون ایران بکرات ادعا کرده اند که در انقلاب مشروطیت سال ۱۳۲۴ هجری قمری نیز نقش موثری داشته و انقلاب مذکور به وسیله آنها رهبری شده است.

هدف این کتاب آن است که با توجه به اسناد و مدارک معتبر فارسی و غیر فارسی، نقش علما و روحانیون را در وقایع مهم تاریخ مصر ایران و مخصوصاً انقلاب مشروطیت سال ۱۳۲۴ هجری قمری و وجوه تشابه آن با انقلاب سال ۱۳۵۷ و همچنین سایر رویدادهای مهم تاریخ سیاسی معاصر ایران مورد بررسی‌ و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

بطوریکه اسناد و مدارک معتبر تاریخی‌ که در این تحقیق به آنها اشاره شده است حکایت می کنند، روحانیون در تمام طول تاریخ موضع ضدّ ملی‌ داشته و هر زمانی‌ به منظور تامین مصلحت طبقاتی و نفع شخصی‌ خود در سیاست دخالت کرده اند، کشور را سال ها به عقب رانده اند. این خط مشی‌ مسلم روحانیت نه تنها در انقلاب مشروطیت ۱۳۲۴ هجری قمری و انقلاب سال ۱۳۵۷ شمسی‌، بلکه در جنگ‌های ایران و روس، وقایع تاریخی‌ زمان قاجاریه و سایر وقایع مهم سیاسی کشور نیز پیوسته مصداق داشته که با توجه به ده‌ها مآخذ معتبر فارسی و غیر فارسی در این کتاب تشریخ شده است.