کتاب اروپا در قرون وسطی

%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%be%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d9%88%d9%86-%d9%88%d8%b3%d8%b7%db%8c

اروپا در قرون وسطي

واژه «قرون وسطی» از عبارت لاتین Medium Aevum به معنی سال های میانه گرفته شده است.اما این سال ها چه دورانی را شامل میشود؟ قبل از آغاز سال های کلاسیک یونان و روم؟ یا بعد از ظهور رنسانس؟

قرون وسطي يا سده‌هاي ميانه، نام يکي از چهار دوره‌اي است که براي تقسيم بندي تاريخ اروپا استفاده مي‌شود. اين چهار دوره عبارت بودند از “دوران کلاسيک باستان”، “قرون وسطي”، “عصر نوزايي” (رنسانس) و “دوران جديد” (مدرن) که از ۱۶۰۰ ميلادي شروع مي‌شود. معمولاً قرون وسطي را از پايان امپراتوري رم در قرن پنجم ميلادي تا سقوط قسطنطنيه توسط دولت عثماني و پايان امپراتوري رم شرقي (يا بيزانس) در ۱۴۵۳در نظر مي‌گيرند.‌ تقریبا دوره ای از قرن پنجم تا پایان قرن پانزدهم میلادی. دورانی که بسیاری از موارد دور از ذهن و مرموز به نظر میرسد. سال هایی که در آن شوالیه ها، بانوان،پادشاهان، اسقف ها، راهبه ها و کشیشان زندگی میکردند.حتی امروزه، منشا شهرها، ایالت ها، مجالس، نظام های بانکداری و دانشگاه های اروپایی همگی ریشه در قرون وسطی دارد و هنوز بخش های بزرگی از چشم انداز ها را دژها و قلعه ها و کلیساهای جامع قرون وسطی تشکیل میدهد.

در بعضي از موارد از قرون وسطی، با عنوان “عصر تاریکی” يا “‌Dark Age‌” ياد مي‌شود که از ويژگي‌هاي آن تاريک انديشي، اختناق و حاکميت كليسا در مناصب مختلف است.‌ تا قرن ۱۳ ميلادي، قلعه‌هاي متعلق به شواليه‌ها بيش ازهر چيز ديگري در پهنه اروپا خود نمايي مي‌کرد. شواليه‌ها از زندگي مرفهي برخوردار بودند که با زندگي دهقاناني که روي زمين‌هاي آنها کار مي‌کردند، تفاوت زيادي داشت. شهرهايي در اطراف قلعه‌ها به وجود آمدند و توسعه يافتند. تجار براي تجارت از راه‌هاي صعب‌العبور سفر مي‌کردند. زائران سفرهاي طولاني را براي زيارت اماکن مقدس انجام مي‌دادند. زندگي سخت بود و جنگ، قحطي و طاعون همواره جان مردم را تهديد مي‌کرد. ‌در اين دوره قلعه‌هاي متعلق به شواليه‌ها از سنگ ساخته مي‌شد و داراي استحکامات نيرومندي بودند. ‌در اروپاي قرون وسطي، کاري که مردم انجام مي‌دادند، غذايي که مي‌خوردند، لباسي که مي‌پوشيدند و محلي که در آن زندگي مي‌کردند، همگي بستگي به جايگاه اجتماعي آنها داشت. ‌