کتاب«زندگی_گالیله»

در دو فایل ,نویسنده برتولت برشت,مترجم:حمید سمندریان,ناشر صوتی : نوین کتاب گویا,کارگردان:معین الدین عشاقی,دستور صحنه خوان:راحیل فضل اللهی
برای اینکه درک بهتری در خصوص اهمیت نمایشنامه‌ی #زندگی_گالیله (Life of Galileo) داشته باشیم بهتر است کمی بیشتر درباره‌ی شخصیت اصلی داستان بدانیم:
او دانشمند و مخترع بنام ایتالیایی در قرن‌های 16 و 17 میلادی بود. دلیل اصلی شهرت گالیله به دفاع علمی او از نظریه‌ی کوپرنیک مربوط می‌شود. کوپرنیک ادعا کرده بود که خورشید به گرد زمین نمی‌چرخد. همین موضوع برای گالیله دردسرهای زیادی به وجود آورد چرا که مرکز کائنات و هستی بودن کره‌ی زمین برای کلیسا حقیقتی محض و مقدس بود که این دانشمند ایتالیایی زیر سؤال برد. پای گالیله به دادگاه تفتیش عقاید کشیده شد اما توبه کرد و توانست از خطر سوزانده شدن رهایی یابد.
#برتولت_برشت (زاده ۱۰ فوریه ۱۸۹۸ – درگذشته ۱۴ اوت ۱۹۵۶)، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی با گرایش‌های سوسیالیستی و کمونیستی بود.
برتولت برشت را بیشتر به عنوان برجسته‌ترین نمایشنامه‌نویس تئاتر روایی (که نقطه مقابل تئاتر دراماتیک است)، و به‌خاطر نمایشنامه‌های مشهورش می‌شناسند. اما برتولت برشت گذشته از این که نمایشنامه‌نویسی موفّق و کارگردانی بزرگ بود، شاعری خوش‌قریحه نیز بود و شعرها، ترانه‌ها و تصنیف‌های پرمعنا و دل‌انگیز بسیاری سرود. وی همچنین با ابداع سبک فاصله‌گذاری در تئاتر، انقلابی بزرگ را در زمینهٔ هنرهای نمایشی به پا کرد.
#زندگی_گالیله آخرین نمایش‌نامه #برتولت_برشت نمایش‌نامه‌نویس آلمانی است. او این نمایش‌نامه را در سال ۱۹۳۸ میلادی نوشته است و برای نخستین بار در سال ۱۹۴۳ در شهر زوریخ در سوییس به اجرا درآمد. این نمایش‌نامه درامی است از یک قطعه تاریخی از زندگی مردی دانشمند که اثبات می‌کند خورشید ثابت است و این زمین است که دور آن می‌چرخد. این نمایشنامه در پانزده صحنه پیرامون حوادث تاریخی اواخر قرن شانزدهم ایتالیا سپری می‌شود. خط داستانی نمایشنامه از سپیدی سحر، درخانه کوچک گالیله چهل و شش ساله واقع در ونیز آغاز و در تاریکی شب در خانه بزرگ او در دهی، از حوالی فلورانس در سن هفتاد و هشت سالگی پایان می‌پذیرد. روز در اتاق گالیله با همراهی شاگردش آندره‌آ که همزمان پسر خدمتکار وی خانم سارتی نیز هست شروع می‌شود.
برتولت برشت این نمایش‌نامه را پس از آنکه مارکسیست شد نگاشته است و این آخرین اثر او قبل از مرگش می‌باشد.
#حمید_سمندریان ,کارگردان تئاتر و مترجم بسیاری از نمایشنامه‌های مطرح کلاسیک است. برخی او را به عنوان پدر تئاتر ایران می‌شناسند حتی اگر چنین هم نباشد نمی‌توان منکر زحمات وی برای جان گرفتن هنرهای نمایشی در ایران شد.
او در سال 1310 به دنیا آمد و در همان نوجوانی به تئاتر و هنرهای نمایشی گرایش پیدا کرد. سمندریان پس از پایان دوران دبیرستان به آلمان رفت و در ایام جوانی به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ پیوست. او پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگشت و به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد. سمندریان کار خود را با کارگردانی تله تئاتری به نام «جراحی پلاستیک» نوشته‌ی پیر فراری آغاز کرد و یک سال بعد تئاتر «دوزخ یا در بسته» را به روی صحنه برد. از ترجمه‌های سمندریان هم نباید غافل ماند و از میان آن‌ها می‌توان به نمایشنامه‌های ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی، دایره‌ی گچی قفقازی، ملاقات بانوی سالخورده، باغ‌وحش شیشه‌ای، رومولوس کبیر، مکبث و… اشاره کرد. سمندریان در سن 81 سالگی بر اثر بیماری سرطان لوزالمعده در خانه‌ی خود درگذشت.