کتاب”رنجهای بشری “


وظیفه اجتماعی و انسانی هر کس است که در حد توان و اطلاعات خود در قبال رنجهای بشری و فریب و بهره کشی از تودهها و هرگونه عمل ضدبشری مقابله و مبارزه و روشنگری کند، سکوت و بی تفاوتی در حکم موافقت و یا رضایت ضمنی است. رضایتی که موجب تباهی جامعه، ظلم به بشریت و ظلم به نسل های آتی خواهد شد.
بر همین اساس، نگارنده نیز وظیفه خود می داند تا در قبال گسترش سازماندهی شده جعل و جهل و تحریف تاریخ و اغوای عمومی که برای مقاصد ناسیونالیستی و نژادپرستی آریا انگارنه و کورش پرستانه و برای توجیه سلطه هخامنشیان و زرتشتیان ساسانی انجام می شود و قصد بسط و استقرار سلطه استعماری نوینی را در سر دارد، در حد توان خود دست به روشنگری و مبارزه بزند. واقعیت های تاریخی را می باید بدون واهمه و بدون رعایت منافع این یا آن بیان کرد و آنها را به هیچ قیمتی و تحت هیچ شرایطی سانسور و لاپوشانی نکرد. پنهان کردن یا توجیه واقعیت های تاریخی موجب تجربه نیاموختن نسل های حال و آینده، و تکرار آنچه خواهد شد که در طول تاریخ موجبات تباهی و رنج و شکنج انسان را فراهم کرده است
واکنش های خشم آلود کسانی که این روشنگری های مستند و متکی بر انبوه شواهد و اسناد تاریخی را مخل منافع خویش می دانند و تاریخ و باستان شناسی را ابزاری برای بسط سلطه و ترویج برتر انگاری و نفرت پراکنی میان مردم کردهاند، نه تنها نمی توانند کمترین مانع و تردیدی در راه این هدف والای انسانی ایجاد کنند، که موجب ابرام و انگیزه های بیشتر خواهند شد و حتی اسناد متقن و دست اولی برای آشنایی با روحیه تهاجمی این عده بشمار خواهند رفت.