کتاب جزیره گنج

جزیره گنج، رمانی ماجراجویانه است که توسط رابرت لویی استیونسن، نویسنده اسکاتلندی نوشته شده است و داستان گروهی از دزدان دریاییِ بوکانیر و یک جزیره گنج را روایت می کند. بوکانیر به گروهی از دزدان دریایی گفته می‌شد که در اواخر قرن هفدهم میلادی (۱۶۸۰-۱۶۵۰ میلادی) به خطوط کشتیرانی اسپانیا و فرانسه در دریای کارائیب حمله می‌کردند.
کتاب در ابتدا با عنوان Treasure Island, or The Mutiny of The Hispaniola (به فارسی: جزیره گنج یا شورش در کشتی هیسپانیولا) در طول سالهای ۱۸۸۱ و ۱۸۸۲ به صورت سریالی در مجله ادبی Young Folks (به فارسی: نوجوانان) که مخصوص کودکان و نوجوانان بود منتشر می شد و سپس در ۱۴ نوامبر سال ۱۸۸۳ میلادی به صورت کتاب به چاپ رسید. شخصیت اصلی داستان جیم هاوکینز هست که با پدرش مهمانخانه ی “بن بوو” رو اداره میکنه و ماجرا از زبان او روایت می شود. دریانوردی پیر در مهمانخانه می میرد و “جیم” در صندوقچه‌ی او، نقشه گنجی را می یابد. او و دوستانش به جزیره‌ای دور سفر می کنند، اما دزدان دریایی خطرناکی نیز به دنبال این گنج هستند.
جزیره گنج را غالباً در زمره ادبیات کودک و نوجوان به حساب می‌آورند و منتقدان آن را به خاطر توصیف استادانه نویسنده از شخصیت‌ها و رویدادها و فضای داستان، ستوده‌اند. این کتاب بارها به روی صحنه تئاتر و پرده سینماها رفته و از محبوبیت خاصی به ویژه نزد نوجوانان، برخوردار است.